Sabtu, 22 Mei 2010

Model Berfikir seperti apa Anda ?

Berfikir adalah hal yang selalu kita lakukan setiap waktu, terutama ketika kita punya persoalan yang pelik yang harus segera dicari solusinya.

Tapi.... apakah berfikir kita sudah tepat, apakah berfikir kita memang Realisme atau Fiktif? Positif atau Negatif? Rasional atau Emosional? Bijak dan Hati-hati atau Tanda kebodohan? berikut penjelasannya.

Berfikir Realisme adalah model berfikir yang didasarkan pelbagai pengalaman konkrit langsung, atau model berfikir yang menggunakan gambaran rasional.


Berfikir Khayali (Fiktif) adalah model berfikir yang mengawang-awang dan tidak mempertimbangkan alternatif atau kemungkinan-kemungkinan sehingga tidak memperhatikan lagi hasilnya, apakah dapat dibuktikan atau tidak.


Berfikir Positif adalah model berfikir yang didasarkan pada kajian terhadap faktor-faktor penyebab dan menetapkan alternatif yang mungkin dilaksanakan.


Berfikir negatif adalah model berfikir pelarian. Yaitu, cara berfikir yang mengajak untuk berputus asa.


Berfikir Bijak adalah model berfikir dengan memperhatikan faktor-faktor penyebab dan hasilnya yang dengannya kemudian ditetapkan langkah konkret.


Berfikir Bodoh adalah model berfikir yang sembrono dan emosional.


Jadi... jadikan berfikir sebagai upaya me-manajemen diri, tetapi tentunya harus dengan berfikir realistis, positif, bijak dan last but not least, mesti rasional dan tidak emosional.

(dari buku Menjadi Pribadi Sukses, Dr. Akrim Ridha)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar